Design sprchovacího WC

U společnosti Geberit se vyvíjí dlouhodobé koncepce produktů

Všichni dnes mluví o designu. Co vlastně odlišuje dobrý design od toho opravdu dokonalého? Dobrý je často jen módní a tím i krátkodobý. Pro Christopha Behlinga, designéra luxusních hodinek, lodí se solárním pohonem a produktů společnosti Geberit, je „dobré“ nedostačující.

Designérský výrobek musí být dokonalý. Musí mít dlouhou životnost a musí se líbit po celou dobu svého fungování. U designu všech produktů Geberit – od sprchovacích WC, přes ovládací tlačítka, až po řešení z palety produktů One – Christoph Behling právě uvedené přesně realizoval. Dále vypráví z vlastního života designéra.

Rozhovor s Christophem Behlingem

Pane Behlingu, co pro Vás znamená práce designéra?

Mým úkolem je vytvářet produkty tak, aby byly pro lidi přitažlivé po celý život. Důležité při tom je najít rovnováhu mezi novým a důvěrně známým. Pokud se mi to nepovede, odvedl jsem špatnou práci a selhal jsem. Přitom se nevidím jako designér, který nekompromisně realizuje své vize, ale spíše jsem součástí celého procesu vývoje. Nevtiskuji věcem svůj rukopis, ale pokouším se z nich dostat to, co už v nich je. Proto je pro mě tak důležitá spolupráce s mými zákazníky.

Jako hlavní designér společnosti TAG Heuer navrhujete luxusní hodinky. K Vašim dlouholetým zákazníkům patří také výrobce sanitární techniky Geberit. Jak to jde dohromady?

Navrhuji vysoce kvalitní švýcarské hodinky pro společnost TAG Heuer a vysoce kvalitní švýcarská WC pro Geberit. Spojení spočívá v dokonalosti. Ve Švýcarsku je to filozofie. Vyrábět produkt podřadné kvality by se rovnalo téměř vlastizradě.

Jak vnímáte spolupráci se společností Geberit?

Geberit je jeden z celosvětově největších výrobců sanitární techniky. Zároveň je podle mých zkušeností tato společnost nanejvýše skromná. Dokonalost, dlouhá životnost, kvalita bez kompromisů a inovace mají u společnosti Geberit velkou prioritu. Zde ještě stále zaručují dostupnost náhradních dílů po dobu 10- 20 let. To dnes už nedělá téměř žádná společnost. Tato společnost je partnerem s vášní pro detail. Vášeň, se kterou se mohu bez problémů identifikovat. Dělat návrhy pro Geberit znamená, že nesledujete žádný krátkodobý trend. Mnoho výrobků je z ekologického hlediska skutečně fantastických.

Vy sám se také výslovně zasazujete o trvale udržitelné produkty. Jako designér byste ovšem měl neustále navrhovat nové produkty. Jaký vliv má tento požadavek na Váš tvůrčí proces?

Pro mě jako designéra to znamená, že chci vytáhnout z produktu to nejlepší, abych splnil požadavky na kvalitu a udržitelnost. Design nesmí být nikdy módní, ale musí být nadčasový. Našim problémem dnes je, že se většina výrobků vyhazuje, protože je jejich vzhled již po krátkém čase zastaralý. A to by bylo hříchem navrhovat taková WC, která vyjdou již po pěti letech zase z módy a budou se muset strhnout ze stěny, protože se lidem již nelíbí.

Jeden z výrobků, které jste pro Geberit navrhl, je sprchovací WC AquaClean Mera. Jak důležitý je tento produkt pro Vás?

Před deseti lety jsem renovoval svůj dům v Londýně a chtěl jsem si nechat nainstalovat sprchovací WC. Ale moje žena byla absolutně proti, protože se jí vůbec nelíbilo. Potíž se sprchovacími WC v minulosti spočívala v tom, že sice měla úžasné funkce, ale všechna vypadala jako lékařské přístroje. Když mě před pěti lety společnost Geberit oslovila, abych navrhl nejen sprchovací WC, ale „nejlepší toaletu na světě“, byl jsem nadšen.

Jste tedy o výhodách očisty vodou přesvědčen?

Očista vodou je prostě v každém ohledu lepší. Utírat se papírem je velmi hloupá myšlenka. Po jízdě na horském kole se přece také neutírám papírem. Voda je mnohem příjemnější, hygieničtější a její používání je trvale udržitelné. Jsem přesvědčen o tom, že každý, kdo několik týdnů používal sprchovací WC, se s ním už nebude chtít rozloučit. Protože by se již necítil čistý. Stejně jako by ráno neodešel z domu, aniž by se neosprchoval.

Sprchovací WC je v Asii velmi úspěšné. Myslíte si, že se sprchovací WC prosadí i na evropském trhu?

Téměř všechny špičkové hotely v Londýně, které znám, v průběhu uplynulých třech let nechaly do hotelových pokojů nainstalovat sprchovací WC. Totéž se právě děje v celé Evropě, aby se vyhovělo cestujícím z Asie, kteří očekávají hygienu, kterou znají z domova. Japonské letecké společnosti mají již sprchovací WC dokonce i na svých letadlech. U většiny pětihvězdičkových hotelů se stane sprchovací WC v příštích pěti letech standardem. Osobně si myslím, již není otázkou, „zda“ bude mít 50 procent všech domácností v Evropě sprchovací WC, ale spíše jen „kdy“. Podle mého názoru bude trvat méně než 20 let, než se tak stane.

Jaké trendy se podle Vašeho názoru ukazují při zařizování koupelen?

Koupelna je ta místnost v domě, která se v příštích letech nejvíce změní. Především, pokud jde o technické inovace, právě v koupelně je mnoho co dohánět. Pro kuchyně se například neustále vyvíjely nové produkty. Myčky na nádobí, mikrovlnné trouby a indukční vařiče usnadňují domácí práce a každodenní život. Je šokující, že pro koupelnu dodnes existuje tak málo nových patentů. Jsem si naprosto jistý, že výrobky, jako jsou sprchovací WC Geberit AquaClean, nastartují nový vývoj a nové trendy. Neboť inovační funkce, jako je anální sprcha, osoušení teplým vzduchem, odsávání zápachu a ohřev WC sedátka, usnadňují každodenní hygienu. Sprchovací WC jsou toalety, které mají na to, aby způsobily změnu kulturních návyků v koupelně!

Životopis Christopha Behlinga

Christoph Behling se narodil v Ženevě a vyrůstal v Německu, studoval průmyslový design na Akademii výtvarných umění ve Stuttgartu u Richarda Sappera. Již ve Stuttgartu začal s vývojem lodí se solárním pohonem a následně si získal pověst jako návrhář trvale udržitelných výrobků. V roce 2004 založil Christoph Behling, který se usadil v Londýně, designové studio a SolarLab Research & Design. Ve stejném roce začal pracovat jako hlavní designér u švýcarského výrobce hodinek, společnosti TAG Heuer.

Od roku 2006 navrhuje také výrobky pro společnost Geberit. Dnes se řadí Behling mezi nejuznávanější průmyslové designéry v Evropě. Jeho práce byly opakovaně mezinárodně oceněny.